Friday, November 4, 2011

Bahasa Jiwa Bangsa


Petang tadi selepas balik dari pejabat, saya terus mendengar rakaman syarahan tentang bahasa yang disampaikan oleh Sasterawan Negara Profesor Emeritus Muhammad Haji Salleh pada 27 Oktober lepas. Ada sesuatu yang saya dapat di situ dan amat besar ertinya. Kita memakai pakaian yang bersih dan cantik supaya nampak segak dan anggun; tetapi kita tidak sedar bahasa kita yang compang-camping telah mencacatkan segalanya.

Kesan daripada syarahan yang amat bermakna ini, saya berazam untuk menggunakan bahasa kebangsaan kita dengan betul dan bersopan. Sejuk mata hati bila mendengar ungkap kata yang teratur dan penuh dengan kesusilaan. Amat berharap suatu hari nanti saya akan menjadi seperti apa yang saya dengar petang tadi. Seorang manusia yang elok budi dan tutur kata.


No comments:

Post a Comment